10 tips voor een geslaagde tweede zit

Heel wat studenten aan de hogeschool of de universiteit associëren de zomermaanden niet langer meer met het onbezorgd genieten van het mooie weer, maar wel met het puffend en zwetend instuderen van cursussen die hen in januari of juni de das hebben omgedaan.

 

Je kent ‘m wel: de tweede zit. Voor de ene een nachtmerrie en voor de andere een logische tweede kans die alvast bij voorbaat in de jaarplanning werd opgenomen. Eén ding is zeker, je staat zeker niet alleen voor deze beruchte periode! Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het meemaken van een tweede zittijd eigen is aan het studentenleven. Eens je beseft dat een tweede zit allesbehalve het einde van de wereld is, kan je overgaan tot het succesvol aanpakken ervan: hoe kan ik slagen op vakken waarvoor ik eerder de mist in ging, en dat terwijl veel van mijn leeftijdsgenoten zorgeloos aan het zwembad liggen? Wij helpen je graag!

 

#1 Waar liep het de vorige keer mis?

Misschien was je wel geschrokken door je resultaat, of wie weet had je het wel verwacht? In het tweede geval ken je allicht ook de verklaring (te weinig gestudeerd, te laat begonnen,…) en weet je dat je het nu anders moet aanpakken. Had je echter verwacht dat je geslaagd zou zijn, probeer je dan af te vragen waar het precies misgelopen is. Zijn er verschillende redenen? Ben je niet volledig geweest in je antwoorden? Dit is de allereerste stap die je moet nemen om het de tweede keer beter te doen. Uiteraard is enkel de reden achterhalen niet voldoende, maar dien je er ook naar te handelen. Bleek vorige keer dat je tijd te kort kwam om de belangrijkste definities uit het hoofd te leren, voorzie er dan nu meer tijd voor in je planning.

#2 Creëer vaste gewoontes

Dit is misschien wel de moeilijkste uitdaging in vergelijking met de blokperiode voor de eerste zit. Daar waar toen alle studenten aan het blokken gingen, zijn er nu veel gelukvogels die van de vakantie genieten en voor wie een vast leef- en slaapritme tot het laatste van hun zorgen behoren. Voor jou is een vast ritme echter onontbeerlijk. Probeer je dus niet te fixeren op de studenten die slaagden in de eerste zit, maar wel op mensen in je leefomgeving die reeds aan het werk zijn en ook tijdens de zomermaanden een werkdag van acht uur dienen af te haspelen. Sta ’s morgens op tijd op, zet je achter een uitgebreid ontbijt en spring daarna onder een frisse douche. Zo, je werkdag kan nu beginnen. Doe dit elke dag opnieuw, en je zal zien dat de gewoontes tijdens een vast ritme je beste vrienden worden gedurende de blokperiode voor je tweede zit.

#3 Bespaar niet op je uren slaap

Een goede nachtrust is essentieel! Slaap voldoende en zet je wekker niet overdreven vroeg, want met een suffe ochtendkop kan je toch niet leren. Leer je gemakkelijker ’s nachts? Geen probleem, maar zorg er dan voor dat je overdag voldoende slaapt en dat je tijdig terug je ritme verandert zodat je alert bent wanneer je je examen gaat afleggen.

#4 Leef gezond

Een vast levensritme en voldoende uren slaap zijn de eerste vereisten voor een gezonde levensstijl, maar daar blijft het uiteraard niet bij. Het is verleidelijk om als student elke dag te opteren voor een snelle hap, maar dagelijks instant noedels naar binnen spelen is zeker niet de beste optie. Eet gevarieerd en gezond. Een lekker bord eten op tafel toveren kan bovendien een vorm van goede ontspanning zijn. Op internet vind je tal van recepten die weinig tijd in beslag nemen. Probeer dagelijks voldoende te bewegen. Sport kan wonderen doen om even je gedachten te verzetten. Ben je niet echt een sporter? Maak dan dagelijks een korte wandeling, of doe je inkopen per fiets of te voet, zodat je toch je dagelijkse portie beweging gehad hebt.

#5 Doe geen dubbel werk

Verspil je tijd niet met het maken van nieuwe samenvattingen, het opnieuw inkleuren van je cursus of het overschrijven van je notities. Probeer het positief te bekijken: die samenvatting heb je al, je hebt dus tijd gewonnen. Deze regel geldt uiteraard niet indien een slechte samenvatting of onvoldoende notities aan de basis lagen van je onvoldoende tijdens de eerste zit. Het kan daarom zeker geen kwaad om te bekijken of je samenvatting wel een goed beeld geeft van de cursus.

#6 Sociale media

Een WhatsAppgroepje om examenvragen te bespreken kan nuttig zijn, maar gebruik het tijdens de blokperiode dan ook enkel hiervoor. Ga verstandig om met de sociale media. Het bekijken van tijdlijnen op Facebook heeft geen enkel nut en gaat je niet vooruit helpen. En vind je het werkelijk interessant om te weten dat je klasgenoot uit het middelbaar zijn dag aan de rand van het zwembad heeft doorgebracht terwijl jij zat te blokken? Durf je smartphone overdag gewoon uit te schakelen. Indien de wereld blijkt te vergaan, kom je het gerust wel te weten.

#7 Een vakantiejob in de zomer?

Een student kan uiteraard niet zonder geld, en een tweede zit hoeft daarom niet te betekenen dat je geen centje kan bijverdienen voor het volgende academiejaar. Probeer er wel voor te zorgen dat je dit inplant in juli en niet in augustus. De uren die je in augustus niet doorbrengt achter je boeken kan je beter spenderen aan sport en ontspanning, dan aan arbeid.

#8 Thuis, op kot, in de bib of in het park?

Waar ga je blokken? Kies hierbij voor de locatie waar je jezelf het best bij voelt en laat dit niet afhangen van de mening van anderen. Studeren doe je immers alleen. Studeer je graag in de bibliotheek samen met andere studenten? Doe dit dan gewoon! Studeert niemand van je kotgenoten op kot en voel je je maar eenzaam in dat verlaten gebouw? Blijf er dan niet ongelukkig achter je boeken zitten. Is de lekkere ovenschotel van je moeder een hoofdreden om niet op je kot te zitten, waarom niet thuis studeren dan? Kan je er echter niet tegen dat je moeder om de haverklap in je kamer staat met versgebakken koekjes en wil je vooral gerust gelaten worden, studeer dan best op je kot. Wordt je gestimuleerd door fluitende vogeltjes? Installeer je met je cursussen in het park. Ons advies: studeer daar waar je je het beste kan concentreren.

#9 Realistische planning

Zorg voor een realistische planning. Het heeft geen zin een planning te maken waar je je niet aan kan houden. Maak bij het opstellen van je planning gebruik van je kennis uit je eerst zit. Had je destijds voldoende tijd voorzien voor een bepaald vak, of kon je eigenlijk wel een dag of twee extra gebruiken? Heb je een zware tweede zit, ga dan bij jezelf te rade of je alle vakken wilt afleggen, of dat je je gaat focussen op de belangrijkste. Voorzie in je planning ook ruimte voor zaken die losstaan van je cursussen. Denk hierbij aan #2, #3, #4 en #7. Hoef je niet in je planning op te nemen: #6, de sociale media. Daar kan je best zonder deze periode. Onmisbaar in je planning is voldoende ruimte voorzien voor #10, jouw ontspanning.

#10 Ontspanning

Dat je een tweede zit hebt, betekent niet dat je je niet mag ontspannen en amuseren. Naast beweging en sport zijn er nog veel andere manieren om te ontspannen. Voel je niet schuldig om eens naar de bioscoop te gaan of om een pintje te gaan drinken. Doe je dit samen met een andere student met herexamens, zal je ook merken dat je niet de enige bent die overdag moet studeren, wat zeker een mentale opkikker kan zijn. Laat niemand je bovendien iets wijs maken: als je een hele dag gestudeerd hebt, heb je die ontspanning ’s avonds zeker en vast verdiend.

Conclusie

Zo, nu is het aan jou. Zoals we in het begin vermeldden: er is geen toverformule om te slagen voor je tweede zit, maar door het toepassen van deze tips ga je je slaagkansen zeker verhogen. En laat dat nu net de bedoeling zijn. Ga ermee aan de slag, zonder zelfmedelijden. Shit happens, maar je bent zeker niet alleen. En gaat het op een gegeven moment echt niet vooruit kan het zeker geen kwaad om eens te bellen met een vriend of vriendin. Even je gedachten verzetten kan wonderen doen. Ook wij van My Sherpa helpen je altijd graag verder.